شرکت همیار بیمه ایرانیان

سوالات متداول


- مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه تکمیلی درمان چیست؟

اگرچه مدارک لازم برای دریافت خسارت بیمه تکمیلی درمان ممکن است بسته به شرکت بیمه، تفاوت داشته باشد، امّا عموماً مدارک لازم از این قرار است:

الف: هزینه های پاراکلینیکی:

  • اصل دستور پزشک
  • اصل قبض های پرداختی ممهور به مهر مرکز درمانی
  • کپی صفحه اوّل آزمایش یا کپی جواب
  • کپی صفحه اوّل دفترچه بیمه پایه (تأمین اجتماعی، خدمات درمانی، و…)

ب: هزینه های جرّاحی و بیمارستانی:

  • دستور پزشک
  • کپی برابر با اصل شده (توسط بیمارستان) از کلیه اسناد و پرونده پزشکی
  • اصل اسناد هزینه
  • کپی صفحه اوّل دفترچه بیمه پایه
  • کپی چک دریافتی از خدمات درمانی یا تأمین اجتماعی

علی ایحال، توصیه می شود قبل از مراجعه به بیمه گر تکمیل درمانی یا کارگزاری بیمه ایرانیان، از کارشناس مربوطه در شرکت بیمه ایرانیان، در مورد مدارک و اسناد لازم راهنمایی بگیرند.

- کارگزار بیمه کیست؟

کارگزاران صنعت بیمه، نهادهایی ایجاد شده توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و برای حمایت از حقوق مشتریان و بیمه گذاران در مقابل شرکت های بیمه و نمایندگان ایشان می باشند که امر مشاورت و کارگزاری در خرید انواع بیمه نامه از همه شرکت های بیمه را بر عهده دارند.

در کشورهای پیشرفته، شرکت های گارگزاری علاوه بر عرضه انواع خدمات بیمه ای به امر هماهنگی بین بیمه گران مدیریت خدمات بیمه گران در سطح بین المللی نیز می پردازند. در کشورهایی که صنعت بیمه دارای عمر طولانی تر و سازمانی قوی تر می باشد، بیمه گذاران بدون مشورت کارگزار به شرکت بیمه گر مراجعه نمی کنند و همه بیمه نامه های خود را از طریق کارگزار تهیه می کنند؛ همچنانکه نیازهای دیگر تخصّصی خود مانند خدمات پزشکی، حقوقی و قضایی، مالی و… را به واسطه کارشناس و کارگزار تأمین می کنند.
خدمات یک کارگزار، نه تنها هیچ گونه هزینه مازاد، بر بیمه گذار، تحمیل نمی کند، بلکه با عنایت به تجربه، تخصّص و ارتباطات حرفه ای کارگزار، خرید بیمه نامه با تحصیل نرخ مناسب تر و شرایط عمومی و خصوصی بهتر، صورت می گیرد و به ویژه نقش منحصر به فرد کارگزار در پیگیری و دریافت خسارت، متضمَن افزایش منافع بیمه گذار نیز خواهد بود.

- فرانشیز چیست؟

فرانشیز به آن بخش از خسارت گفته می شود که توسط خود بیمه گذار یا بیمه شده پرداخت می شود. به عنوان مثال وقتی گفته می شود فلان هزینه جرّاحی یا دارو با فرانشیز ۳۰ درصد پرداخت می شود، یعنی شرکت بیمه، ۷۰ درصد هزینه را پرداخت می کند و ۳۰ درصد مابقی بر عهده خود بیمه گذار یا بیمه شده است. یا در بیمه بدنه اتومبیل گفته می شود فرانشیز ۲۰ درصد می باشد، یعنی ۸۰ درصد هزینه هایی که کارشناس برای تعمیر اتومبیل برآورد نموده است، به بیمه گذار پرداخت می شود.

- بهترین شرکت بیمه برای بیمه شخص ثالث اتومبیل کدام است؟

با توجّه به اینکه در میان شرکت های بیمه، بیمه ایران بیشتین تعداد شعب در سطح کشور را دارد، ما نیز مانند اغلب همکاران، صدور بیمه نامه شخص ثالث برای بیمه گذاران را از بیمه ایران انجام می دهیم. اغلب مشتریان و بیمه گذاران صنعت بیمه نیز، متقاضی بیمه شخص ثالث بیمه ایران هستند.
البته لازم به ذکر می داند، اگرچه در ببمه شخص ثالث، در اغلب موارد، نیاز به مراجعه بیمه گذار به شعبه بیمه ایران نمی باشد و شاید گفته شود با این وصف، چه تفاوتی می کند چه بیمه ای بخریم؟ چون این زیان دیده است که باید به شعبه شرکت بیمه مراجعه کند، نه منِ بیمه گذار؛ پس چرا بیمه شخص ثالث یک شرکت دیگر که هم بیمه گذاارن کمتری دارد و هم سرویس دهی بهتر و سریع تری دارد را نخرم؟
در پاسخ باید گفت: درست است، در اغلب موارد بیمه گذار نیازی ندارد به شعبه بیمه مراجعه کند، امّا باید توجه داشت: در مواردی نیاز است بیمه گذار نیز به شعبه شرکت بیمه مراجعه داشته باشد. به ویژه در خسارت های جانی که مراجعاتی به شعبه شرکت بیمه، دادگستری و…نیز نیاز می باشد و در خسارت هایی که بدون کروکی هستند نیز نیاز به مراجعه بیمه گذار می باشد. علاوه بر این در مواردی نیز که نیاز به مراجعه بیمه گذار به شعبه شرکت بیمه نمی باشد، زیان دیده از تصادف، بیمه شخص ثالث بیمه ایران را با رضایت بیشتری نسبت به  بیمه شخص ثالث دیگر بیمه گران می پذیرد و لذا امکان صلح و سازش و مصالحه بیشتر است.
البته پس از بیمه شخص ثالث بیمه ایران، بیمه های آسیا، البرز و پارسیان پیشنهاد می شود.

 

- بیمه چیست؟

بیمه، يك نوع عقد حقوقي است كه بين يك شركت بيمه دولتي يا خصوصي، به عنوان بيمه گر از يك طرف و يك شخص حقيقي يا حقوقي به عنوان بيمه گذار از سوي ديگر منعقد مي شود و در آن بيمه گر، مورد بيمه را كه مي تواند مال، جان و يا مسئوليت  بيمه گذار باشد، تحت پوشش خدمات خود قرار مي¬دهد؛ بدين صورت كه در قبال دريافت مبلغي به عنوان حق بيمه، متعهد مي¬ شود خسارت احتمالي وارده به مورد بيمه در آينده را، جبران نمايد.
در تعريف حقوقي، بيمه عبارتست از قراردادي كه به موجب آن يك طرف (بيمه گر) تعهد مي‌كند در ازاي پرداخت وجه يا وجوهي از طرف ديگر(بيمه گذار) در صورت وقوع يا بروز حادثه خسارت وارده بر او را جبران نموده يا وجه معيني را بپردازد. متعهد را بيمه گر( شرکت بیمه )، طرف تعهد را بيمه گذار و وجهي را كه بيمه گذار به بيمه گر مي‌پردازد حقّ بيمه و آنچه را كه بيمه مي‌شود موضوع بيمه نامند.
بيمه داراي انواع و اقسام مختلفي است.  از لحاظ نوع و بر اساس پررنگ تر بودن بعد حمایتی و تأمینی، یا تجاری، به دو نوع کلی بیمه های اجتماعی و بیمه های بازرگانی، تقسیم می شوند. منظور ما دراینجا، بیمه های تجاری هستند
بیمه های اجتماعی را سازمان تأمین اجتماعی، بهزیستی، کمیته امداد و امثال آن انجام می دهند. و بیمه های بازرگانی را شرکتهای بیمه گر مانند بیمه ایران، آسیا، البرز، پارسیان، کارآفرین، پاسارگاد و…
 

- بيمه گذار کیست؟

شخصي حقيقي يا حقوقي كه در قبال پرداخت حق بيمه، مال، جان يا مسئوليت خود يا ديگري را نزد يك بيمه گر، بيمه مي كند.
 

- ساختار و سازمان صنعت بیمه کشور چگونه است؟

سازمان اداری صنعت بیمه متشکل از بیمه مرکزی ایران به عنوان سیاست گذار و ناظر، و شرکتهای بیمه گری است که به همراه شعب و نمایندگان خود، مشغول عرضه خدمات به بیمه گذاران هستند.

بیمه مرکزی  

بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمانی دولتی زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی است که کار نظارت بر شرکتهای بیمه و عملیات بیمه ای و رسیدگی و داوری بین بیمه گذاران و بیمه گران و بیمه گران و نمایندگان ایشان را بر عهده دارد. بررسی صلاحیت مالی و فنی و صدور پروانه فعالیت شرکتهای بیمه با بیمه مرکزی است.

شرکت بیمه دولتی

سهام شرکت بیمه ایران، تماما متعلق به دولت است.

شرکتهای بیمه خصوصی

شرکتهای بیمه آسیا، البرز، دانا، توسعه، رازی، کارآفرین، پارسیان، ملت، نوین، سینا، دی، پاسارگاد، معلم، سامان، میهن، ما (ملت ایران)، کوثر، آرمان، تعاون، سرمد، شرکتهای فعال خصوصی صنعت بیمه هستند. شرکتهای ایران معین، حافظ، امید، آسماری، شرکتهای خصوصی ویژه مناطق آزاد و شرکت بیمه امین و بیمه ایرانیان، ویژه بیمه های اتکایی، نیز از دیگر شرکتهای خصوصی هستند.

شعبه شرکت بیمه

شعبه واحد کوچکتری از مرکز اصلی شرکت است که وظیف فروش بیمه نامه، پرداخت خسارت و نظارت بر عملکرد نمایندگان شرکتش را بر عهده دارد. کارمندان شعبه حقوق بگیر شرکت بیمه متبوع خود هستند.

نماینده شرکت بیمه

نماینده فروش یک شرکت بیمه که کار عرضه و فروش خدمات شرکت بیمه را بر عهده دارد و درصدی  از  فروش خود را به عنوان کارمزد دریافت می نماید.

کارگزار رسمی بیمه

شخصی حقیقی یا حقوقی که پروانه خود را از بیمه مرکزی ایران، دریافت کرده و نماینده بیمه گذاران (خریداران بیمه نامه) صنعت بیمه محسوب می شود. وی نماینده یک شرکت بیمه خاص به شمار نمی رود و مجاز به خرید بیمه نامه برای مشتریان، از هر کدام از شرکتهای بیمه – بسته به نرخ و شرایط بهتر – می باشد. شرکت بیمه موظف است کارمزد کارگزار را به وی پرداخت نماید و کارگزار هیچگونه وجه اضافی از بیمهگذار دریافت نمیکند. هم چنین کارگزار با توجه به دارا بودن امکان کار با همه شرکتهای بیمه، مانند نماینده شرکت بیمه، مؤظف به عهدهداری وکالت و نمایندگی آن شرکت و طبیعتآ حفظ منافع شرکت متبوع، نبوده، و وکیل بیمه گذار به شمار می رود. بنابراین بدیهی است که در خرید بیمه نامه برای بیمه گذاران حقوق بیمه گذار را درنظر گرفته و با توجه به علی السویه بودن خرید بیمه نامه از همه شرکتها برای وی، و متعهدنبودن کارگزار به حفظ منافع هیچکدام از شرکتهای بیمه گر در فروش و خسارت، وی همیشه درصدد تهیه بهترین بیمه نامه با بهترین شرایط و پوششهای موجود از بهترین شرکت بیمه، باشد. طبیعی است که داشتن سابقه کار، تجربه و دانش بیمه ای، او را در این کار کمک نموده و باعث می شود تا وی به اتکا دانش و آشنایی و تخصص خود، بهتر از بیمه گذار، بهترین ها و متناسب ترین ها را تشخیص داده و به وی عرضه کند.

- بیمه گر یعنی چه؟

شخصي حقوقي (شركت) كه خدمات بيمه اي در رشته هاي مختلف اعم از بيمه هاي اموال، اشخاص و مسئوليت عرضه مي كند. در ايران یک شرکت از شرکتهای بیمه گر متعلق به دولت بوده و مابقی، به عنوان شرکتهای خصوصی، فعالیت می کنند.

دسته بندی سوالات متداول